Tekst: Søren H. Nicolaisen
Der var engang, hvor omtrent hver eneste bydel i Storkøbenhavn havde sit eget taxiselskab. Der var navne som Nyboder Bilen, Gentofte Bilen, Odeon Bilen, Øbro-Bilen, Deres Taxi, Damhus- og Boulevardbilen,
ja, og Ryvang Bilen, eller blot Ryvang 1818. Måske skal man være gammel i gårde for at nikke genkendende til disse taxiselskaber, men der er stadig mange, som husker dem. Og nogle har gjort både centraler og vogne til deres lidenskab.
En af dem er Bjarne Hørbye. Han er i dag lokofører hos DSB, men har naturligvis også kørt taxi. Bjarne Hørbye er udlært mekaniker og sysler i fritiden med sin helt særlige hobby - gamle taxier.
Museumsværksted
for taxi Når garageporten til Bjarne Hørbyes lille værksted i Ringsted går op, åbnes der ind til et mindre trylleri og et væld af historiske effekter. Pludselig er tiden sat mere end 50 år tilbage når man står
og betragter fronten af et pragteksemplar af en gammel sort Mercedes-Benz 200, anno 1966, fuldt udstyret som Taxa. Det er Taxa 92, fremgår det af et påklistret tal på bilens bagsmæk - De grønne tilladelsesplader var endnu ikke
indført.
Alt vognens taxiudstyr har Bjarne Hørbye møjsommeligt samlet gennem årene, og vognen står som var den taget direkte fra 60’ernes københavnske gader. Bjarne Hørbye mangler dog endnu at få
en historisk korrekt nummerplade på, men det kommer til sommer, lover han. Blank og skinnende i sin sorte lak står den der og virker indbydende til en prøvetur.
Og hvorfor ikke? Indenfor i kabinen er der fungerende originalt taxameter
og kalderadio. Et tryk på taxametrets startknap og fluks er grundtaksten på hele 2 kroner slået ind. Taxameteret klikker lystigt videre, så længe vi kører ud ad vejen. Vognen er udstyret med original taxakotelet fra 3x35
på taget og på siden af vognen. Bjarne Hørbye kører selvfølgelig
ikke med taxakunder i vognen, men han har fået en dispensation af Trafikstyrelsen til at køre med såvel taglygte som taxameter i bilen,
dog med den klausul, at der ikke må tændes lys i taglygten.
Genskaber Ryvang-bil En anden bil på værkstedet er også af mærket Mercedes-Benz, men en noget ældre model 220S årgang 1959. Den er også
sort og har originalt taxiudstyr og det sidste stykke tid er der arbejdet energisk på at få motoren køreklar. Taglygten lyser gult ligesom de to blankpolerede frilygter, der er placeret korrekt foran sidespejlene. I øjeblikket arbejder
Bjarne Hørbye på at få den til at ligne en ægte Ryvang-Bil. Efter lang tids søgen er det desværre ikke
lykkedes at skaffe originale transfers fra den gamle Østerbro-central, der lukkede i 2003. Men det er
efter flere forsøg lykkedes at genskabe et transfer, der ligger så tæt på originalen, så selv hærdede taxinørder ikke kan se forskellen. Bjarne Hørbye har tillige transfers liggende til at kunne genskabe køretøjer
fra Codan-Bilen, Ringbilen, Lyngby-Tårbæk Taxa, Radiobilen og Taxa 9001.
Voksede op med Ryvang Bilen Det er dog ingen tilfældighed, at Bjarne Hørbye allerhelst ville genskabe en vaskeægte Ryvangbil. Bjarne Hørbye
er så at sige vokset op med livet i den gamle “persianer- og pekingeser central”. Hans far var tilsluttet centralen som vognmand og drev tillige taxiselskabets benzintank i Borgervænget på Østerbro. Ryvang Bilen blev stiftet
i 1914, under navnet ”Lyngbyvejens Lillebil Central,” med kontor på
hjørnet af Rovsingsgade og Lyngbyvej. Navnet Ryvang-Bilen opstod i 1923 da telefoncentralerne blev omlagt og centralen ”Ryvang” opstod. Dermed var
“Ryvang 1818” født. Ryvang 1818 blev i 1964 lagt sammen med Vibensgaard Bilen og blev i den forbindelse omdannet til et aktieselskab. Det var en beslutning, der mange år senere skulle vise sig at være skæbnesvanger, idet
det stort set umuliggjorde sammenlægninger med andre taxiselskaber, der typisk var foreninger eller amba’er. Altså en hæmsko i en tid hvor fusioner i branchen var hyppige. I 1980’erne opnåede Ryvang Bilen sin storhedstid
under ledelse af direktør Benny Vissing, som senere kom til at stå i spidsen for Forsikringsselskabet Trafik. Han opnåede en tilslutning på omkring 100 vogne efter overtagelse af Charlottenlund Bilen, Nyboder Bilen og GentofteBilen.
Efter et redningsforsøg hvor såvel chauffører, vognmænd og centralpersonale forsøgte at overtage en større aktiepost fra at blive opkøbt af TaxaMotor, endte det desværre med en lukning i 2003. Med
kun 40 tilsluttede vogne kunne det ikke løbe rundt mere. De fleste vognmænd fortsatte i Nord Taxi.
Udover fornøjelsen ved at opbygge bilerne, er Bjarne Hørbye interesseret i at anvende køretøjerne ved særlige
arrangementer som bryllupper og lignende. Men han lægger vægt på, at det især kunne være sjovt, hvis taxibranchen ville interessere sig for bilerne ved receptioner og eventuelle jubilæer, konferencer eller lignende.
Taxifolk mødes på Facebook Ryvang Bilen lukkede for snart 9 år siden, men der er stadig liv på og omkring taxicentralen, fordi gamle Ryvang-folk deler både fortid og nutid i facebookgruppen, RYVANG BILEN ØSTERBRO.
Her “snakkes” der gamle
dage til den store guldmedalje og alle er velkomne til at deltage. Skulle du som læser tilmed ligge inde med oplysninger og- eller endog effekter fra Ryvang Bilen eller andre taxicentraler, vil Bjarne Hørbye
være meget interesseret i at høre fra dig.
Ryvang Bilen dannede baggrund for DR’s TV-serie "TAXA" Skuespilleren Margrethe Koytu er vel nok mest kendt for sin medvirken i TV-serien "TAXA". Hun kom faktisk på oplæring
som centralvagt på Ryvang Bilen, for at få jargonen ind i blodet, men alle chaufførerne krævede hende væk fra mikrofonen, fordi hun var alt alt for langsom. Også skuespilleren,Trine Dyrholm, kom under oplæring på
Ryvang Bilen og hele det originale centralrum blev genopbygget minutiøst ude i TV-Byen, så alt helt ned til mindste detalje var placeret nøjagtigt, som det var på den gamle central. En centralleder, “Sanne,” lagde
speak ind over til rulleteksterne til "TAXA" og havde i øvrigt også en birolle i serien.
Bilerne skal vises frem Bjarne Hørbye har via et godt samarbejde med Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, som bl.a. har været behjælpelige
med originale beklædningsgenstande til datidens droskechauffører, lige fra de originale benklæder, som var identiske med buschaufførernes, til slipsenåle med firmalogo på. Det er i detaljen Bjarne Hørbye kan kendes
på hans lidenskab og det er planen, at Bjarne Hørbye´s taxier skal udstilles på årets biludstillinger forskellige steder i landet, bl.a. på Gavnø Slot ved Næstved.
Kirsten sell
Mellem rude SKULLE være i bilen for at få bilen synet.
Jeg blev vognmand I 1973 . Jeg lejede den ud når kollegaer skulle til syn
Herlig tid
Kirsten Sell
Super ...som gammel vognmand i amager øbro bilen.
Var gift med formanden Finn Sell
Viktor Deján
Kender du historien mht. Hovedstadens Taxi og Codan , og senere da Valby Bilen blev solgt til Codan, og dem fra Valby Bilen købte .. ja Hovedstadens Taxi .. ?
Bjarne
Hej Johan
Skillerude var ikke lovbefalet i forordningen for hyrevogne der kom i 1978, der har nok kørt vogne med skillerude 5-8 år efter.
Johan G. Nielsen
Mange tak, synes også nok at kunne huske dem i 70'erne
Johan G. Nielsen
Hej Bjarne, da jeg ikke selv har kunne finde svar på nettet, ville jeg høre om du kunne svare mig på hvor længe der kørte taxa'er med skilleruder? Mvh Johan
Søren
Fantastisk hjemmeside
hilsen Søren "Hovedstadens Taxi" 1993-96